Suiker: de vijand bij het afslanken?

   20/10/2017

Vandaag vertellen we op onze blog graag wat over een veelbesproken issue: is suiker nu de vijand tijdens het afslanken of niet?

Het antwoord is even complex als de vraag: JA en NEEN.  Om het iets beter te kunnen schetsen dienen we het begrip ‘suiker’ toe te lichten.Suikers behoren tot de categorie koolhydraten.  Koolhydraten zijn de voornaamste energiebron van het menselijke lichaam (er van uitgaand dat je geen ketose toestanden hebt gecreëerd).  Let op: ook eiwitten en vetten kunnen als energiebron worden gebruikt, maar uw lichaam zal als eerste steeds koolhydraten gaan gebruiken.

Geraffineerde suikers

Geraffineerde suikers zijn suikers die zo verwerkt / geraffineerd zijn dat deze als ‘snelle suikers’ kunnen worden ingedeeld.  In een raffinatieproces wordt de suiker als het ware ‘schoongemaakt’ om die mooie witte droge suiker te verkrijgen.  Het nadeel ervan is dat ook de ‘goede’ stoffen uit de suiker zijn verdwenen: vezels, mineralen, enzymen en vitaminen.  Deze stoffen zijn net ontbeerlijk voor uw lichaam om een goed werkend immuunsysteem te onderhouden.

Ongeraffineerde suikers

Ongeraffineerde suikers zijn niet (veel) bewerkt en staan daardoor zeer dicht bij hun natuurlijke vorm.  Daarom zijn ze meestal donker van kleur en kunnen een ietwat zoutige smaak hebben vanwege de aanwezige mineralen.  Ze zijn ook minder belastend voor het lichaam en zorgen voor een minder grote piek in de bloedsuikerspiegel.  In een afslanktraject raden wij onze klanten dan ook aan om hun voeding te zoeten met (een beperkte hoeveelheid) ongeraffineerde suiker. Voorbeelden van producten die je als ‘gezond’ zoetmiddel kan gebruiken: rietsuiker (bio, niet verhitte), agave, rijstsiroop, dadelsiroop, honing (van de imker, niet verhit), ahorn, palmsuiker, stevia, …

Insuline

Door het nuttigen van snelle suikers gaat je lichaam binnen de kortste keren een suikerpiek krijgen in het bloed.  De suikerpiek in uw lichaam (stijging bloedsuikerspiegel) wordt door het lichaam opgevangen door de aanmaak van insuline. Insuline is een hormoon dat nodig is om de glucose (een door het lichaam verwerkte versie van suiker) naar de cellen te brengen.  Door het aanmaken van insuline zal de bloedsuikerspiegel dalen.  Dat is de normale werking van het lichaam.  Echter, wanneer u vaak en overdadig suiker nuttigt, zal het lichaam insuline ongevoelig worden, waardoor de werking vermindert en je na een uitgebreide maaltijd ook een dipje krijgt.  U kent het wel, na die zware lunch ben je helemaal moe en klaar voor een dutje.  Op dat moment heeft de insuline uw bloedsuikerspiegel dermate verlaagd dat je eigenlijk alweer zin krijgt in wat zoets.

Suikers & afslanken

Mag je nu wél of geen suikers eten tijdens een afslanktraject?

Uw lichaam heeft nood aan koolhydraten om zich van energie te voorzien.  Suikers horen daar ook deels bij, maar in beperkte hoeveelheden.  Het is niet omdat het zoetmiddel ongeraffineerd is dat het daardoor ‘gezond’ is en je dit onbeperkt mag gebruiken.  In onze voedingsschema’s zullen wij de zoetmiddelen in hoeveelheid gaan beperken.

Je kan ook gebruik maken van zoetstoffen.  Deze bevatten helemaal geen calorieën en geven geen suikerpiek in het bloed.  Echter, het ‘bedriegend’ effect van zoetstoffen tov het lichaam (je geeft het signaal aan de hersenen zoet te eten maar er komt niks binnen) staat bij diverse voedingsspecialisten ter discussie.  Tevens is er discussie over de ‘weldaad’ van bepaalde zoetstoffen.  Zo is aspartaam een veelbesproken en gecontesteerd zoetmiddel waar sommige wetenschappers zelfs kanker aan verbinden.

Dus ja, je mag gerust suiker gebruiken tijdens het afslanken, maar uiteraard in (zeer) beperkte mate, gebruik makend van ongeraffineerde zoetmiddelen.  Doe dus maar een klontje (riet)suiker in uw koffie, maar laat het stuk taart of het koekje liggen (zitten vol geraffineerde suikers).  Eet gerust een kom fruitsla (natuurlijke fructose) maar laat die zak snoepjes achterwege.

Tijdens onze begeleidingstrajecten inclusief voedingsbegeleiding leggen wij je graag uit wat je wel en niet kan eten, en uiteraard ook hoeveel.